Yargıç: DAYZ

Yargıç Can Alcov

Zombi temasının ilgi çekici olduğu zamanları hatırlıyor musunuz? O kadar da eskiye gitmeye gerek yok; Resident Evil serisi bile sayılır merak etmeyin. Ancak benim asıl bahsedeceğim konu “survival” adı altında inek sağar gibi zombi temasını sevenlerin paralarını toplayan yapımlar ve bunlara duyduğum karışık hisler. Nasıl başladığını elimden geldiğince kısa tutarak anlatmak istiyorum:

dayz-standalone-wallpaper-1Zombi temasını berbat eden tek oyunun; korku öğesini yitiren Resident Evil olduğunu düşündüğümüz zamanlarda, yani 2011-2012 senelerinde bir askeri simülasyon oyunu olan Arma 2’ye “DayZ” isminde bir mod çıktığını öğrendim ki bu benim Arma isimli oyunun varlığından haberdar olmamı da sağladı. Kısa sürede hem Arma 2’nin satışları arttı hem de insanların zombi kıyameti ve hayatta kalma üzerine olan ilgisi ortaya çıktı.

Bu ilginin farkında olan mod yapımcısı ile oyunun yapımcısı DayZ’nin tek başına bir oyun olarak çıkacağını duyurarak resmen kıyametin haberini vermiş bulundular. Bu duyuruyla birlikte oyun çıkana kadar bir sürü kişi/firma bu konseptte oyun çıkaracaklarını duyurmaya başladılar.

Hepsinin Vaadettiği Şey Aynıydı

Hayatta kalmak, zombi kıyameti, özelleştirme seçenekleri, detaylı sağlık sistemleri, crafting. Evet vaadedilen ve ilgimizi fazlasıyla çeken bu fikirlerdi.

can-beansDayZ henüz ortada yokken çıkan ilk oyun, eğer yanlışım yoksa “The War Z”dir ve 15$ gibi bir fiyata erken erişim/beta erişimi satarak başladılar. Oyunu oynayanlar ise karşılarında öldüklerinde yeniden canlanabilmek gibi saçma sapan şeylere mikro ödeme gerektiğini gördüler. Ayrıca oyunun gösterilen ekran görüntüleriyle alakası yoktu. Bu oyun sonralarda 2-3 kere isim değiştirerek yeni bir oyunmuş gibi tekrar çıkarıldı ve hâlen çıkmaya devam ediyor.

dayzinventoryDayZ çıkana kadar onlarca zombi oyunu çıktı. Hepsinin vaatleri ve verdikleri şeyler aynıydı. En önemlisi hepsi erken erişimdi. Ayrıca yine yanlışım varsa düzeltin ama bana göre Steam’in erken erişim dalgasını çıkartmasının sebeplerinden birisidir bu oyun. Oyuncular çoğunlukla yalandan ekran görüntülerinden ve fragmanlardan oluşan içerikleri satın alıyor ve herhangi bir geliştirmeyle karşılaşamıyorlardı.

DayZ oyunu 2013’e doğru “Standalone” ismiyle çıktı. Oyunda bulunan çoğu özellik halihazırda Arma’da bulunan özelliklerdi ama “Standalone” versiyonu Arma modu versiyonundan bile eksik olarak çıktı. Sadece yemek yiyebiliyorduk, ateş edebiliyorduk, bir şeyler toplayabiliyorduk. Araçlar, silah çeşlitleri gibi birçok şey yoktu. Hatta zombi bile yoktu oyunda. Oyunun başındaki kişi olan Dean Hall’ın ve ekibin oyunu geliştirme aşamasındaki videoları adeta bir Hollywood filmi prodüksiyonu yapar tarzdaydı. Motion Capture aşamalarından videolar, zombi hareketleri kaydederken yapılan çekimler v.s. Oyunseverler süper bir oyun geliştiriliyormuş havası alıyordu. Fakat oyunun erken erişiminin çıkmasının üzerinden 1 sene geçmeden Dean Hall ayrıldı ki benim gibi basit bir oyuncuya göre bu haklı olarak “paraları topladı ve kaçtı” diye görünür. Ortada ne tamamlanmış bir oyun var ne düzgün bir içerik var ki 30$ gibi bir fiyat için de oyuncuların bu duruma tepki göstermesi normaldir.

272px-cowboy_hat_brownYine de oyunun bu haliyle bile bir şekilde eğlenmenin yolunu bulduk, maceralar yaşadık. Çünkü genel fikir çok iyiydi. Ama oyun dünyası açısından hiç olumlu geçmedi. Sürekli survival oyunları “early access” yani erken erişim ile satılmaya devam etti. DayZ’nin para kazanmak isteyen ama çok da çalışmak istemeyen yapımcıları ortaya çıkardığını düşünüyorum ve suçluyorum. DayZ gibi tamamlanmamış oyunlara para veren insanları da suçluyorum.

Yardırıyorum!

dayz-cowboy-hat-previewSene neredeyse 2017 oldu ve hala erken erişim olan DayZ hakkında gelen güncelleme açıklamaları hep “şapka ekledik”, “pantolon ekledik”, “maykıl hasta olmuştu, şimdi iyileşti”, “kırmızı şapka ekledik”, “kovboy şapkası da ekledik”, “meyve olarak kavun ekledik”, “kavunu denizde soğutabilme özelliğini ekledik” şeklinde oldu. Oyunun ilk aşamalarında kabul edilebilir olan bug’lar hala giredilmemişti. Ne bir optimizasyon, ne bir crafting sistemi, ne yeni sistem geliştirmeleri vardı. Kısaca oyuncular vaat edilen hiçbir şeyi alamadı. Artık 2017 olduktan sonra da almasınlar zaten.

Zombi temasını seven insanları balık gibi oynatan ve zombilerin en büyük tehdit olması gereken hayatta kalma oyunun ilk 3 senesinde 1-2 tane haricinde zombi gördüğümü hatırlamıyorum. Sadece oyuncuların birbirlerini öldürmesine izin veren, crafting adı altında hiçbir özelliğin bulunmadığı bu oyunun “survival” diye adlandırılmasına açıkçası katlanamıyorum. Online adam öldürmece desek daha yeridir.

PK, PvP gibi sistemleri seven oyuncular oyunu uzun zaman oynadı ama benim gibi bu oyunda hayatta kalma temasından beklentisi olan insanlar da vardı. Basitce “Seni öldürmezsem hayatta kalırsın, ekee” kafası değil de yandım yandım yemek aradığım, su bulabilmek için çözümler üretebileceğim, ilgimi çekecek çeşitli notlar ve dökümanlar bulabileceğim, kendi silahlarımı yaratıp tuzaklarımı kurabileceğim bir sistem bekliyordum. (Ayrıca bunların çoğu duyurulan özelliklerdir.)

Karar

İnsanları içinde bulunmayan hayatta kalma ve zombi temalarıyla kandıran ve milletin sadece bug’lardan öldüğü bir pvp oyunu olan DayZ’yi, “early access” belasını başımıza salmaktan, zombi konseptini yok etmesinden, saçma sapan yama notları ile dalga geçmesinden ve paraları alıp kaçmasından dolayı suçlu buluyorum! Cezası ise kulağa ıslak parmak sokulması.

Sosyal Ağlarda Paylaş

BENZER KONULARIM

    Hiç Benzer Yazı Bulunamadı Malesef :(

Can Alcov {Can Alcov}

“Yargıç: DAYZ” üzerine 1 yorum

  1. zardanya dedi ki:

    Çok iyi giydirilmiş…..ressmen kapak!

Bir Cevap Yazın